OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
"Historie nedává záruky". Tahle fráze platí v dnešní době snad víc než kdy jindy. Spoléhat na stav věcí a věřit, že svět se bude točit podle nějakých pravidel, to je dnes projev snad jen toho největšího optimismu. Ale pokud se zadíváme směrem SOEN, zde ještě zůstávají značné jistoty. Můžeme si být totiž jisti, s jakou hudbou tahle švédská parta přijde, co a jak dokáží na své nástroje předvést, že si ohlídají, aby i zvuková a produkční stránka měla náležité parametry a v neposlední řadě víme s jakým typickým hlasovým projevem a frázováním nás oblaží Joel Ekelöf. A v podstatě přesně v těchto intencích přišlo album "Memorial". Očekávané, plně korespondující se stylem skupiny, ale též snad až příliš předvídatelné. Právě ohledně tohoto termínu se pak láme chleba, je to ta hranice, která zřejmě oddělí nadšené fanoušky od těch, kterým nové album tak trochu nenaplnilo očekávání.
Přestože jsem si s hodnocením alba dal slušně na čas, nakonec toho v podstatě nemám tolik co napsat. SOEN jsem měl vždy rád, od jejich začátků tak trochu parodujících TOOL přes vrcholné období plné vlastní invence a emotivní síly, až po současnou trochu přímočařejší riffově melodickou tvář. A přesně takové je nové album držící lajnu a logicky navazující na svého předchůdce. Jenže i po důkladném vstřebání cítím z "Memorial" jistou pachuť sebevykrádání. Je to tak trochu jako tribut sebe sama. Třeba taková "Icon" nebo "Fortress" by spíš pasovaly jako bonus k minulému albu "Imperial", protože jsou střižené přesně podle jeho mustru. Skladby tvrdě důrazné, přesto se silným náladovým podtónem. Současně jedny z nejlepších na albu.
A teď je možno polemizovat, zda je to na škodu, nebo naopak dobře. Rozhodnutí ať si udělá každý sám. SOEN prostě protentokrát sáhli po jistotě, zvolili osvědčenou šablonu a formu, kterou perfektně ovládají a co se provedení týče, není jim díky tomu co vytknout. A vlastně i po kompoziční stránce není album možno příliš kritizovat. Skladby jsou příjemně učesané a nakonec i dostatečně pestré. Už mnohotvárný otvírák "Sincere" napoví, že to nebude jednotvárná jízda. Vzletná "Unbreakable" je střídána údernější, přitom místy hezky náladovou "Violence". Ostře řezající "Incendiary" se překlápí do náladové pasáže, až nakonec přejde v příjemně melancholickou "Tragedian". SOEN tohle prostě umí, stačí jim jen lehce změnit tempo a aranži, a najednou jsou v jiné výsledné poloze. A pro finální zpestření je tu "Hollowed" s hostující zpěvačkou Elisou, opravdu parádní duet se silnou nosnou linkou. Zde skupina předvádí svůj cit pro pěkné melodie v plné parádě. Ale závěrečná balada "Vitals" jako by v sobě nesla trochu té pompézní hitovosti, jakou se kdysi proslavili BON JOVI nebo AEROSMITH. Vím, možná je to trochu přitažené za vlasy, ale ten táhlý refrén u mě prostě podobné asociace spustil hned při prvním poslechu a opakováním se nikterak nevytratily. Originální síly balady "Lucidity" z alba "Lykaia" prostě dosaženo nebylo. Snad i proto, že Ekelöf tak trochu tlačí na pilu. V těchto vypjatějších polohách jde jeho projev do celkem všední polohy a vytrácí se jeho příjemně sametová barva hlasu.
Tak jsem vyjmenoval asi to hlavní, proč je současná deska SOEN, jak říká klasik (a kolega Darkmoor), v pohodě deskou. Já bych chtěl trochu víc, emotivní sílu a propracovanost, jakou mělo album "Lykaia". "Memorial" má posluchačsky vstřícnou melodičnost i riffovou údernost předchozího počinu "Imperial". Ne, není to špatně, SOEN mají právo dělat si hudbu podle svých představ, a je to stále výborně složená i interpretovaná hudba, která si drží osobité vyznění a příjemnou dotaženost. Jen to zřejmě není hudba dokonale podle mých představ. Ale to už bude jen můj problém. Protože tohle album musí díky svým kvalitám přinést radost spoustě posluchačů. Takže v pohodě.
Album, které rozvíjí a dál rozpracovává údernost i vstřícnou melodičnost předchozí desky "Imperial". A díky svým kvalitám musí přinést spoustu radosti svým posluchačům.
7,5 / 10
Joel Ekelöf
- Vocals
Martin Lopez
- Drums
Lars Enok Ahlund
- Keyboards and Guitar
Cody Ford
- Lead Guitar
Oleksii “Zlatoyar” Kobel
- Bass
1. Sincere
2. Unbreakable
3. Violence
4. Fortress
5. Hollowed (Elisa)
6. Memorial
7. Incendiary
8. Tragedian
9. Icon
10. Vitals
Memorial (2023)
Atlantis (live) (2022)
Imperial (2021)
Lotus (2019)
Lykaia (2017)
Telurian (2014)
Cognitive (2012)
Datum vydání: Pátek, 1. září 2023
Vydavatel: Silver Lining Music
Stopáž: 43:01
Po prvotnom dojme v duchu zas tu máme to isté v blede modrom, sa mi novinka SOEN dostala celkom pod kožu. Svieže riffy, perfektný zvuk a energia sálajú z každej skladby. Je vidno, že remeselne je kapela na vrchole a album je korunovaný skvelým vokálom, ktorý definitívne našiel svoju tvár a originalitu. To sa dá zovšeobecniť na celú kapelu. Nezostáva mi len potvrdiť verdikt ostatných, že takto má znieť moderný progresívny metal. SOEN sa stávajú známkou kvality a verím, že im to aj vydrží.
Mám takú teóriu, že súčasnú štúdiovú podobu SOEN ocenia viac tí fanúšikovia, ktorí Švédov s ukrajinským basákom videli v poslednej dobe naživo. Mne sa to podarilo minulý rok pri dvoch festivalových a jednej klubovej príležitosti a o to viac si vychutnávam aj túto novinku. Toto je presne tá poloha, ktorá kapele najviac sedí. Komfortná zóna, ktorá, podľa môjho názoru, nemôže omrzieť.
A teším sa, že sa nám už takmer podarilo zadeliť recenziu bez spomenutia TOOL alebo OPETH. Tak snáď pri najbližšom albume. Aj ten bude výborný.
Že jsou SOEN už nějakou dobu zacyklení v zajetí vlastního skladatelského kruhu, o tom není pochyb. Těžké riffy, velké melodie a fenomenální vokál, zbytek pak záleží na tom, zda se pro aktuální desku tenhle mix povede ukočírovat. A na „Memorial“ to špatně rozhodně nedopadlo, protože SOEN baví o něco víc, než na předchozí nahrávce „Imperial“. Letošní zápis sice obsahuje především naprosto strhující začátek v podobě trojbloku skladeb „Sincere“, „Unbreakable“ a „Violence“, k nimž lze připočíst ještě neméně kvalitní titulku a třebas „trochucountry“ baladu „Hollowed“, avšak ani zbytek alba, byť už přece jen zředěnější, žádnou ostudu nedělá. Takže nic nic, stále dobré je to.
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.